Mohamed próféta  – béke legyen vele – azt mondta, hogy aki olvassa a Barlang szúrát pénteken, annak a következő hete fényes lesz. És a Próféta – béke legyen vele – azt is mondta, hogy az, aki olvassa a Barlang szúrát, és nem csak recitálja, hanem érti is, amit olvas és szilárd meggyőződéssel hisz benne, meg lesz védve a Daddzsal megpróbáltatásaitól. Miért mondta vajon ezt a Próféta? Mi lehet a kapcsolat a Barlang szúra és a Daddzsal között? Amikor a Daddzsal megjelenik, 4 féle módon lesznek az emberek próbára téve:
1. Vallás próbája

a) A Daddzsal megjelenése az Ítélet Napjának közelségét jelzi, egy olyan emberét, akit más néven “hazugnak” neveznek. Homlokán 3 arab betű látható majd ك  ف  ر , melyeket bárki, aki hisz Allahban, látni fog. Megjelenésekor éhínség és aszály sújtja az embereket. Éppen a környezeti tényezőket kihasználva a Daddzsal azt követeli majd az emberektől, hogy benne higgyenek és ne Allahban. Azt fogja mondani, hogy ő bármit meg tud tenni – és meg is fog tudni tenni, hiszen Allah korlátlan hatalmat ad neki, – csak hinni kell abban, hogy ő az Isten és nem lesz éhínség.

b) Az, aki bárhol, bármilyen módon el akarja venni a vallásodat, az maga is egy daddzsal. A Próféta – béke legyen vele – azt mondta, hogy az idők során lesznek olyan emberek, akik azt állítják majd magukról, hogy ők az utolsó próféták. Egyes elbeszélések szerint 30 ilyen ember fog jönni. A Próféta – béke legyen vele – azt is mondta, hogy rengeteg daddzsal fog jönni és a daddzsal azt jelenti, hogy hazug.

2. Vagyon próbája

A Daddzsal megjelenésekor tehát aszály lesz, éhínség, az emberek szegények lesznek és sokat fognak szenvedni. A Daddzsalnak Allah teljhatalmat ad, vagyis bármit meg fog tudni tenni, beleértve a természeti erők feletti uralmat is. Kezében lesz a Föld vízkészlete, a víz feletti uralom és rajta múlik majd, hogy a föld mely területére jut víz az öntözőrendszereken keresztül és melyekre ne. És akkor arra kényszeríti majd az embereket hatalma által, hogy őbenne higgyenek. Oda küld vizet a szárazság sújtotta földbe, ahova ő akar, ahol pedig víz fakad, ott élet is terem. A növényzet által pedig élelem.

3. Tudás próbája

A Daddzsal minden tudással bíró ember ellen harcolni fog és fel fogja számolni őket. Célja az lesz, hogy olyan emberek vezessék a többi embert, olyan emberek hozzanak törvényeket és szabályozzák a világot, akik nem szakképzettek, hanem tudatlanok, hozzá nem értők. És mindez addig fog tartani, míg az összes értelmes ember meghal és csak a tudatlanok maradnak. A Próféta – béke legyen vele – azt mondta, hogy a tudás úgy lesz elvéve az emberektől, hogy a tudósok meghalnak és az emberek azokat fogják követni és tudósnak beállítani, akiknek nem lesz tudásuk.

“Bizony Allah nem úgy veszi el a tudást, hogy kitépi a szolgákból, hanem a tudósok halálával veszi el a tudást. És ha nem marad egy tudós sem, akkor az emberek tudatlan vezetőket választanak. És ha megkérdezik őket, azok tudás nélkül válaszolnak. Így tévelygésbe mennek és tévelygésbe visznek.” (Bukhari, Muslim)

És a Korán azt mondja:
“Ti, akik hisztek! Ha egy bűnös jön hozzátok valamilyen hírrel, vizsgáljátok meg, nehogy tudatlanságból ártsatok egy népnek, és később megbánjátok azt, amit tettetek.” (Szobák szúra, 49/6)
Tehát ha kapunk egy hírt, mindig bizonyosodjunk meg a hír hitelességéről, mielőtt elkezdünk hinni neki, nehogy ártatlanul megvádoljunk valakit, amit később megbánunk. Gondolkodjunk csak el, hányszor hallunk, olvasunk híreket a tévében, rádióban, újságban, interneten…! Győződjünk meg először a hitelességéről, mielőtt egymásnak esünk.
4. Hatalom próbája

Az emberek annak érdekében, hogy egy kis hatalmat nyerjenek, elkezdik a gonoszt szolgálni. Feláldozzák magukat a gonosznak, hogy cserébe hatalmuk legyen az emberek felett. És a Daddzsal ezzel nyeri meg őket magának. Már most is vannak sajnos ilyen emberek, akik személyesen magát Ibliszt szolgálják és mit kapnak cserébe? Azt az érzést, hogy hatalmuk van az emberek felett. Természetesen ez egy csapda, hiszen az uralom, a hatalom egyedül Allahnál van, ők csupán az érzést kapják cserébe időlegesen, miközben eladják lelküket a sátánnak.

Akkor most nézzük meg, hogy a Barlang szúra történetei hogyan kapcsolódnak a fent vázolt próbatételekhez!

A) A barlang ifjainak története

A fiatalok egy bálványimádó társadalom tagjai voltak, akik egymástól függetlenül – vagyis korábban nem ismerték egymást – felismerték, hogy a társadalom, amiben élnek rossz úton jár és az egyetlen Istennél kerestek menedéket. Allah megvédte a hitüket és egy barlangban 309 évre elaltatta őket. Fohászkodjunk mi is, hogy Allah védjen meg minket attól a negatív környezettől, amely körülvesz minket és amely el akarja venni a vallásunkat tőlünk! Ne kössünk kompromisszumot!

B) A két kert története

Egy szegény és egy gazdag ember története, akik közül a gazdagnak volt 2 kertje.  A gazdagsága és vagyona, házanépe és szolgáinak hada annyira elkápráztatta őt, hogy azt gondolta, mindezeket csak saját magának köszönheti, saját munkájának gyümölcsei. Ez volt az egyik hibája, a másik az, hogy úgy gondolta, ezek a javak örökre járnak neki.

“Én nagyobb vagyok nálad a vagyonban és erősebb az emberek tekintetében! És belépett a kertjébe, vétkezve saját maga ellen. Azt mondta: “Nem hiszem, hogy ez valaha is el fog tűnni! És nem hiszem, hogy az Óra be fog következni. És még ha visszavitetem is Uramhoz, ott biztosan jobbat fogok találni ennél a kettőnél cserébe.” (Barlang szúra, 18/34-36)
Tudnunk kell, hogy minden vagyonunk Allahé. Nincs enyém, tied, mindenünk Allahé, Aki bármikor elveheti vagy megsokszorozhatja, ahogyan Ő akarja. Mi csak átmeneti gondnokai vagyunk a vagyonunknak. Ha sok pénzünk van, akkor először a családtagjainknak kell adnunk, majd a rokonainknak, aztán a környezetünknek, majd szélesítve a kört a szegényeknek és végül a Próféta – béke legyen vele – tanítása szerint az állatokat is figyelembe kell venni. Tehát a vagyon próbája a Barlang szúrában ezzel a történettel lett megemlítve, amelyben egy ember túl sokat képzelt magáról és akinek Allah azt mondta, hogy ez így nem helyes.
Mózes próféta – béke legyen vele – egyszer Izrael népe előtt beszélt és megkérdezték tőle, hogy: “Ki az az ember, akinek a legtöbb tudása van?” És ő azt felelte, hogy “én vagyok az”. Természetesen nem tagadta, hogy Allah az, Aki minden tud, de azt mondta, hogy Allah után ő a legtöbb tudással bíró ember. Allahnak nem tetszett ez a válasz és kinyilatkoztatta Mózesnek, hogy: “Van egy szolgám a 2 tenger találkozásánál, akinek több tudása van, mint neked!” “Uram, hogyan találkozhatnék vele?” – kérdezte Mózes – béke legyen vele.” (Bukhari)
A történet tehát azt tanítja számunkra, hogy egész életünkben keresnünk kell a helyes tudást. Soha nem szabad azt éreznünk, hogy megérkeztünk, most már mindent tudunk, mert ez veszélyes! A tudás birodalma egy óceán, egyedül Allah az, Aki minden tudással bír, Akinek a tudása mindent átfog. Ha a tudás birodalmában van egy olyan kérdés/probléma, amelyre megtaláljuk a választ, felismerjük, hogy az a helyes, akkor az valóban helyes, még akkor is, ha az egész világ azt állítja, hogy helytelen. Például az iszlám tiltja az alkoholt vagy a toxikus dolgokat még akkor is, ha az egész világ azt mondja, hogy abban kis mennyiségben orvosság van. Vagy az iszlám tiltja a homoszexuális viselkedést még akkor is, ha az egész világ szemet huny felette és azt mondja, hogy ezzel nincsen semmi gond. A helyes és tiszta tudás soha nem lehet fertőző vagy olyan, amely pusztítja az embereket. A tudás keresése közben mindig tegyél fel kérdéseket és kérdezd meg azt is, hogy amire rábukkantál, az vajon Allahtól való-e?
D) Dhul Qarnayn története

Dhul Qarnayn egy olyan ember volt, akinek Allah hihetetlen nagy hatalmat és erőt adott. Allah azt mondta neki, hogy tegyen amit akar, megbüntetheti az embereket, vesztesekké teheti őket vagy megjutalmazhatja őket, bármit megtehet. De ő soha nem élt vissza a hatalmával. Hívő ember volt és félt Allahtól. Tanulság számunkra tehát az, hogy mindig tudnunk kell, hogy a hatalmunk Allahtól származik, Ő az, Aki adja nekünk és Ő az, Aki bármikor elveheti tőlünk. És bármilyen hatalommal is bírunk, próbáljuk megvédeni magunkat a daddzsal kényszerítésétől, akitől csak a korlátlan hatalom érzését kapjuk meg, de a valódi hatalmat csak Allah adhatja meg nekünk. Használd úgy a napjaidat, hogy bármilyen pozícióban is vagy, ha azt elveszted, az emberek hiányoljanak téged és emlékezzenek rád úgy, hogy amíg ott voltál köztük mennyi hasznos és jó dolgot tanultak tőled, és te mennyi mindent el tudtál érni!

Forrás: Lessons from surah al Kahf – by seikh Mufti Menk

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is! Hisz tudod, a tudás akkor lesz igazán a tiéd, ha megtanítod másoknak is! Allah jutalmazzon érte!