Óh Testvéreim, a Próféta ﷺ részletesen és világosan elmagyarázta nekünk azt, hogy milyen lesz, amikor az emberhez elérkezik a halál pillanata és a lelke milyen utazáson megy majd keresztül. A halál első jelét a Próféta ﷺ úgy nevezte, mint „szekratul meut” (سَكۡرَةُ ٱلۡمَوۡتِ), amiről a Korán azt mondja:

„És eljön a halál görcse igazságban!” (Qaf szúra, 50/19)

Ez a „szekratul meut” azt jelenti, hogy a halál fájdalommal jár. A „szekra” a szenvedésnek egyik fajtája. Egy olyan erős fájdalom, ami kibírhatatlan.  

Magának a Prófétának is voltak halálfájdalmai, mielőtt meghalt. Aisha (Allah legyen vele elégedett) elmondásából tudjuk, hogy amikor bement a Próféta szobájába, a Próféta ﷺ meg volt fordulva az ágyában és igen erősen verejtékezett. Homlokát dörzsölgetve azt mondta: „Bizony a halálnak kínjai vannak. Bizony a halálnak kínjai vannak.” És ezek a kínok nem a sátántól valók. A Próféta ﷺ rendkívül szenvedett, de ezek a szenvedések a Halál Angyalának eljövetelét jelezték.

Amikor meglátod majd a Halál Angyalát – ahogy a Próféta ﷺ tanította nekünk – lesz egy ezredmásodperc, amikor még élsz és látni fogod a Halál Angyalát magad előtt. Még ennek a világnak a része vagy, de már látod a Halál Angyalát és csak te láthatod. Allah elmondja a Koránban, mi fog történni:

„És eljön a halál görcse igazságban – ez az, amit el akartál kerülni!” (Qaf szúra, 50/19)

Allah azt mondja „ez olyan dolog, amit megpróbáltál letagadni, figyelmen kívül hagyni…” és Allah azt mondja, „most eljött ennek az ideje.”

Ma, amikor meglátod a Halál Angyalát, megnyitjuk számodra az eddig láthatatlan világot. És meglátod a valódi világot és ez maga a következő élet.

„És eltávolítottuk rólad a lepledet és éles mától a látásod.” (Qaf szúra, 50/22)

És ma a látásod rendkívül tiszta, éles lesz és mindent meg fogsz látni, amit eddig nem láthattál. Amikor a Halál Angyalát meglátod, még ezen a földön leszel – ahogy a Próféta ﷺ mondta – de a megbánás már nem lesz elfogadott. Nincs őszinte bűnbánat, amikor már láthatod a Halál Angyalát. Ekkor már a bűnbánat és az üdvözülés reményének vége, ha nem voltál tisztességes ember korábban, már nem lehetsz az. És ekkor a Halál Angyala kiveszi a lelkedet, ahogy a Próféta ﷺ mondta „amikor a lélek elhagyja a testet, a szem követi az útját.” Ahogy egy másik hadithban is mondta a Próféta ﷺ: „Minden halott ember szeme felfelé néz.”

Ezt a jelenséget ismerjük ebből a világból. Minden ember tehát, aki meghal, annak a szemei felfelé néznek. Miért? Mert Allah lehetővé tette számunkra, hogy emberi lényként meglássuk a saját lelkünket, amint elhagyja a testünket. Látjuk, ahogy felfelé száll és a szemünk követi és ez az, amikor a halál megérkezik hozzánk. Ezt a valóságot márpedig ismerjük, tapasztaljuk és látjuk is magunk körül.

A halál folyamata máshogy zajlik a tisztességes ember és más a gonosz ember számára. A Próféta ﷺ azt mondta, hogy amikor a hívő számára elérkezik a halál pillanata, a Halál Angyala kíséretével együtt érkezik el hozzá, akik üdvözlik őt. Allah azt mondja a Koránban:

„Bizony, akik azt mondják: „A mi Urunk Allah”, és utána szilárdan kitartanak a helyes úton, angyalok ereszkednek le hozzájuk: „Ne féljetek és ne szomorkodjatok, hanem fogadjátok a Kert hírét, amely nektek ígértetett!” (Részletesen megmagyarázott szúra, 41/30)

Azok, akik azt mondják, hogy Allah a mi Urunk és szilárdak voltak ebben a kijelentésükben, angyalok serege érkezik le hozzá. És ezek az angyalok – ahogy a Próféta ﷺ mondta – betöltik a teret, ameddig a szem ellát és az arcuk tündöklik a fényességtől. Kényelmet, békességet sugároznak és az ember életének utolsó ezredmásodpercében ezt a jót látja meg. Mielőtt az angyal megszólal, az ember rettegni fog attól, vajon mit fog mondani. És ekkor az angyal megszólal:

„Ne féljetek és ne szomorkodjatok!” (Részletesen megmagyarázott szúra, 41/30)

„Mi vagyunk a védelmezőitek az evilági életben és a Túlvilágon.” (Részletesen megmagyarázott szúra, 41/31)

Ne aggódj és ne rettegj! Ne félj attól, mi érkezik hozzád a jövőben, és ne aggódj a családodért és a gyermekeidért, akiket hátra hagytál! Mi vagyunk a te őrzőid, akik gondoskodunk rólad ebben a világban és a következőben. És mi fogunk gondoskodni a családodról is.

Ez fog történni a hívővel. Angyalokat fog látni, ameddig a szem ellát, csodaszép angyalokat, akik megnyugtatják és vigasztalják őt. És akkor – a Próféta ﷺ azt mondta – a lelke úgy hagyja el a testét, mint „ahogy a víz kifolyik a kancsóból”. Ami azt jelenti, hogy olyan kellemes érzés, ahogy a víz kifolyik, egyszerűen és lágyan. És az angyalok – ahogy a Próféta ﷺ mondta – a lehető legnagyobb szelídséggel és gondossággal kezelik a lelket. Hozzák magukkal a Mennyország leplét és virágait, a Mennyország illatát, és betakarják velük a lelket. És a legnagyobb szelídséggel emelik fel. A Mennyország kapui kinyílnak számára és a lélek belép rajta és Allahhoz (a Dicsőséges és Magasságos Istenhez) járul, Aki azt fogja mondani: „Írjátok a szolgám nevét a legmagasabb feljegyzésbe, a tisztességes és igazságos emberek jegyzékébe.” Aztán Allah azt fogja mondani a léleknek „térj vissza és pihenj egy ideig ezen a földön”.

„Abból teremtettünk benneteket és abba fogunk visszatéríteni, és abból fogunk előhozni benneteket még egyszer.”

(Ta He szúra, 20/55)

Majd a lélek visszatér a földre és pihen egy ideig, kivéve a mártírokat, akik a Mennyországba kerülnek jutalomként.

Tehát az emberek többségének lelke visszatér a földre és ott marad egy időre. És amint visszatér a lélek a földre, két angyal érkezik a lélekhez – Munker és Nekir – akik minden egyes léleknek feltesznek 3 kérdést:

  1. Ki a te Urad?
  2. Mi a te vallásod?
  3. És mit tudsz mondani erről az emberről? mármint Mohamed prófétáról ﷺ

Kit imádtál és szolgáltál? Ki volt a te Urad? Milyen életmódot éltél? Hogyan élted az életedet? Milyen volt a hozzáállásod a Próféta ﷺ szunnájával kapcsolatban? Elfogadtad és aszerint éltél? Vagy elutasítottad?

Ezt a 3 kérdést – drága Testvéreim – nem lehet elméleti síkon megválaszolni. Ha tudod ugyan a válaszokat, de nem aszerint éltél, nem leszel képes rá válaszolni!

Ez nem pusztán elmélet, ez maga a valóság!

„Hogyan élted az életedet?” Nem az a válasz, hogy mi volt a vallásod. Hanem mi volt az életed tényleges filozófiája. Mit csináltál az életeddel? Igazán az iszlám szerint éltél vagy sem? Ez egy olyan kérdés, amire az elméleti válasz kevés. Itt a tényleges gyakorlat számít!

És Allah azt mondja a Koránban:

„Megszilárdítja Allah azokat, akik hisznek, szilárd szóval, az evilágon és a Túlvilágon.” (Ábrahám szúra, 14/27)

A válasz erre a kérdésre csak Allah segítségével lesz, Aki megerősíti a hívőt, hogy válaszoljon. Allah „megszilárdítása” szükséges lesz, különben nem fogsz tudni rá válaszolni. Ebben az életben és a következőben Allah megadja neked a „szilárd szavakat”, különben nem fogsz azok közé tartozni, akiket Allah megszilárdít a válaszra.

A halál folyamatát a gonosz és hitetlen embernél is elmondta a Próféta ﷺ hogy fog zajlani. Azt mondta: „Az, aki gonosz és istentelen, hitetlen életet élt, ahhoz a Halál Angyalával együtt a büntetés angyalai is el fognak jönni. Nem a könyörület angyalait látja majd mindenütt, hanem a büntetés angyalait, ameddig a szem ellát még életének utolsó ezredmásodpercében.”

Ezért van az, hogyha szemtanúja voltál már halál beálltának, láthattad, hogy mintha a haldokló egy pillanatra megdermedne a félelemtől, aztán kileheli a lelkét. Ez az ezredmásodperc számára egy örökkévalóság, egy teljesen másik világ, ahol látja az angyalokat és a büntetés angyalait. Allah azt mondja a Koránban:

„Bizony, akiket az angyalok elvisznek, míg ők önmaguk ellen vétkeznek” (Nők szúra, 4/97)

Azok, akiket az angyalok elvittek, amint meglátják az angyalokat, mentséget keresnek maguk számára:

„Nem tettünk semmi rosszat!” (Méh szúra, 16/28)

De Allah azt mondja:

„De igen! Bizony Allah jól tudja, hogy mit tettetek!” (Méh szúra,16/28)

Ekkor ők megpróbálnak másik mentséget találni maguknak.

„Elnyomtak minket a földön.” (Nők szúra, 4/97)

„Üldözöttek voltunk az életben, nem éltünk luxusban és nem volt lehetőségünk Allahot imádni és szolgálni.” Erre Allah azt mondja a Koránban:

„Nem volt Allah földje tágas, hogy elvégezhettétek volna a hidzsrát?” (Nők szúra, 4/97)

„Ha üldözöttként éltetek egy földön és nem tudtátok Allahot imádni és szolgálni, akkor miért nem hagytátok el azt a földet egy olyanért, ahol tudtátok volna szolgálni Allahot?” „Ott kellett élned azon a földön, ahol éltél?” Mindez azt jelenti, hogy nincs kifogás arra, hogy miért ne szolgáljuk Allahot.

Senki nem tudja irányítani a szívedet, senki nem tudja ellenőrizni, mi történik a házadban, és ha nem tudod szolgálni Allahot az egyik helyen, el kell menned egy másik helyre élni. A lényeg, hogy az ilyen ember megpróbál mentségeket találni maga számára, de ezek süket fülekre találnak majd. És az ilyen ember lelke – ahogy a Próféta ﷺ mondta – „el lesz távolítva”.

Hallgassuk meg, milyen példát hoz erre a Próféta ﷺ „mint a nedves gyapot, amiből kitépik a vasfésűt”. Képzeljük csak el!

Mit jelent ez? A lelke nem akarja elhagyni a testét, harcol az ellen, hogy távozzon a testéből, megpróbál bent maradni. De nem tud erősebb lenni, mint az angyalok. És ez már maga is egyfajta büntetés, és akkor és ott a büntetés angyalai elkezdik a tortúrát számára. A legszörnyűbb nevekkel illetik őt. A füst és a Pokol Tűzének büntetése érkezik velük és a legdurvább viselkedéssel bánnak vele, amíg fel nem viszik lelkét az egekbe. A Mennyország kapui azonban bezárulnak előtte, ahogy Allah mondja a Koránban:

„Nem nyittatnak meg nekik az egek ajtói.” (Magaslatok szúra, 7/40)

„És nem léphetnek be a Kertbe, amíg a teve át nem megy a tű fokán.” (Magaslatok szúra, 7/40)

„Soha nem léphetnek be a Mennyország kapuján, amíg a teve át nem halad a tű fokán.”, ami azt jelenti, hogy soha nem fognak tudni belépni a Mennyország kapuján. És ennek az embernek az lesz mondva: „Írjátok a szolgám nevét a „sziddzsilbe”, a gonosz emberek jegyzékébe.” Ezután az ember lelke visszatér a földbe és elkezdődik számára a sír kínzása.

A Próféta ﷺ azt mondta: „A sír büntetése igazság.” És a Próféta ﷺ azt is mondta: „Esküszöm Arra, Akinek a kezében a lelkem van, meg leszel (vagyis lesznek közületek) büntetve és próbára leszel téve a sírban és én hallom azoknak a büntetéseknek a hangját. És én most is hallom.” (Imam Ahmad Musnad)

„Ha akarnám, fohászkodhatnék Allahhoz, hogy te is halld a sír kínzásának hangját, de ha megtenném, nem temetnéd el többé a halottjaidat.”

Nem temetnéd el többé a halottjaidat. Ha hallanád a büntetést, túlságosan meg lennél rémülve attól, hogy szeretteidet betedd abba a lyukba.

Egy másik hadith szerint a Próféta ﷺ azt mondta: „És én még nem láttam mindent az életemben.” (Ibn Majar) A Próféta ﷺ nagyon sok mindent látott, amit egy átlagos ember nem. Felment az egekbe, szemtanúja volt a Pokoltűz büntetésének, rengeteg dolgot látott. És ebben a hadithban azt mondta: „Nem láttam semmit, kivéve, ami a sírban van, de az borzalmasabb mind annál, amit eddig láttam.”

 

Forrás: What happens few seconds before you die – by Dr. Yasir Qadhi

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is! Hisz tudod, a tudás akkor lesz igazán a tiéd, ha megtanítod másoknak is! Allah jutalmazzon érte!