Muszab ibn Umair – a Mindenható Allah legyen elégedett vele – példája

Akkor most adjunk ehhez némi háttér információt. Először is, azok számára, akik felkapják a fejüket a dzsihád szóra, a dzsihád nem terrorizmust jelent. Ez nem azt jelenti, hogy ártatlan embereket ölnek meg. Ez egy nemes küzdelemre utal.

A Próféta itt egy olyan személyt említ, aki elment és mindent elvesztett, vagyis feláldozta az életét, feláldozta a vagyonát, feláldozott mindent e nemes cél érdekében.

Egyes tudósok azt mondják, hogy ez a hadísz Muszab ibn Umairra – a Mindenható Allah legyen elégedett vele – vonatkozik, aki muszlim lett, és amint muszlim lett, üldözni kezdték Mekkában. És ő volt a leggazdagabb és legvagyonosabb ember, egy olyan fiatalember, akire mindenki figyelt, akinek a legdrágább parfümjei, a legdrágább ruhái voltak. És aki üldöztetést szenvedett el, elmenekült Mekkából és Medinába vándorolt ​​a Prófétával – sőt ő vezette be az iszlámot Medina népéhez.

Aztán amikor Muszab – a Mindenható Allah legyen elégedett vele – meghalt az uhudi csatában, még csak nem is találtak rá elég ruhát, hogy befedhessék egész testét. Tehát ez az ember volt szó szerint az, aki mindent feláldozott. És ő ennek a hadísznak a megtestesítője.

Egy másik hadíszban a Prófétát arról kérdezték, hogy mi a küzdelem, az erőfeszítés Allah útján (dzsihád fi szebílilleh) legjobb formája. Ő pedig azt mondta, hogy az, aki harcolni megy és a csata során mindent elveszít.

Az Isten útján való törekvés legjobb formája

Mit jelent hát számunkra az, amikor Dhul Hiddzseh első 10 napjáról beszélünk?

Nos, a Próféta azt mondja, hogy az ebben a 10 napban elkövetett jócselekedetek nemcsak, hogy jobbak, mint az Allah útján való törekvés (dzsihád fi szebílilleh), hanem ez annak a legjobb formája, ahogy egy másik hadíszban említette.

Ennek kapcsán a Próféta azt mondta, hogy

ennek a 10 napnak a jócselekedetei felülmúlják az év bármely más 10 napjában végzett jócselekedeteket.

Ez egy másik értelmezése a hadísznak, vagy egy másik haszna, amelyet a tudósok szűrtek le belőle. Azt mondták, hogy a Próféta szerint bármely jócselekedet, amelyet ebben a 10 napban hajtanak végre jobb, mint az év bármely másik 10 napján végrehajtott jócselekedet.

Ez hasonló ahhoz, amit a Próféta bizonyos hadíszokban említett, amikor az Allah útján való törekvésről (dzsihád fi szebílilleh) kérdezték, és ő az istenemlegetés (dhikr) fontosságát hangsúlyozta.

Egy másik hadíszban megkérdezték a Prófétát , hogy melyek a legjobb tettek. Ő azt felelte: „Hinni a Mindenható Allahban.” Majd megkérdezték tőle: „És aztán?” „A Mindenható Allah útján való törekvés.” – felelte. Ekkor újra megkérdezték tőle: „És azután?”
Ő azt felelte: „A zarándoklat”.

Vagyis itt a Próféta azt mondja, hogy ezeknek a jócselekedeteknek nagyobb a súlya. Bármely jócselekedet, amelyet ebben a 10 napban teszünk, még a legjobb jócselekedeteket is felülmúlja.

Sza’id ibn Dzsubayr példája

Valójában, amit itt látunk a Próféta társainál és a jámbor elődöknél, az az, hogy ők nagyon-nagyon komolyan vették ezt a 10 napot. Olyan szinten, ami ma nem jellemző ránk.

A ramadán valahogy azt az érzést kelti, hogy mindenki együtt hajt végre mindenféle dolgot. De ebben a 10 napban általában nem látni az embereket, hogy úgy igyekeznének, mint ahogy ramadánban tennék, mert ez nem egy közösségi erőfeszítés vagy gyakorlat.

Azonban a Próféta társa Sza’id ibn Dzsubayr – a Mindenható Allah legyen elégedett vele – azt mondta, hogy Ibn Abbász – a Mindenható Allah legyen elégedett vele -, akitől a hadísz származik – és általában azokat figyeljük, akiktől a hadísz származik, hogy ők hogyan valósították meg az adott hadíszt – el szokott tűnni ebben a 10 napban. Annyira el volt foglalva a jócselekedeteivel ebben a 10 napban, hogy senki sem tudta elérni őt.

Valóban példaértékű, hogy ő, aki átadja ezt a hadíszt a Prófétától ennek a 10 napnak az erényeiről, pont ő az az ember, akit ebben a 10 napban nem lehetett elérni, mert annyi elfoglaltsága volt.

Miért különlegesek a jócselekedetek ebben a 10 napban?

A kérdés tehát az, hogy miért? Mitől olyan különleges ez a 10 nap? Mitől olyan különlegesek a jócselekedetek ebben a 10 napban?

A tudósok megemlítenek néhány okot. Az egyik, megítélésük szerint az, hogy a Mindenható Allah ebben a 10 napban tette tökéletessé, teljessé a vallást.

A Mindenható Allah azt mondja a Koránban erről:

„A mai napon befejezetté tettem számotokra vallásotokat, és kiteljesítettem rátok kegyemet,
és az iszlámot választottam nektek vallásul.” (5/3)

Mivel a Mindenható Allah e 10 nap alatt tökéletesítette a vallást, ez már önmagában is jelzi annak erényét.

Ibn Hedzser – a Mindenható Allah legyen elégedett vele – azt is mondta, hogy az összes jócselekedet ebben a 10 napban olyan módon összpontosul, ahogyan máskor nem. Vagyis az iszlám mind az öt pilléréből van egy elem, egy pillér ezekben a napokban. Benne van a zarándoklat, az ima, a böjtölés, az adakozás.

Benne van a tanúságtétel is, amikor tanúsítod a Mindenható Allah Egyedülvalóságát és követed a Küldöttet ﷺ. Aztán benne van a zarándoklat, amelyet semmilyen más időben nem tudsz végrehajtani. Aztán a jótékonyság, amit folyamatosan végzel ebben a 10 napban. És benne van a böjt is, amit szintén folyamatosan megtehetsz ebben a 10 napban.

Tehát az iszlám minden jócselekedete, minden pillére megnyilvánul ebben a 10 napban. Ezt az év másik 10 napjában nem találod meg.

A legjobb dolgok ezekben az áldott (10) napokban

Szóval mit tanulunk mindebből?

Imam Haszan al-Baszrit – a Mindenható Allah legyen elégedett vele – megkérdezték egyszer, hogy: „Mik a legjobb dolgok, amiket ebben a 10 napban megtehetünk?” Ő pedig azt felelte: „Az első dolog, hogy ne veszítsd el kötelességeidet. Ne pocsékold el a kötelességeidet, mert ez a 10 nap a kötelességek ünnepléséről szól, az iszlám pilléreit ünnepli. Tehát ne vesztegesd el kötelességeidet.”

„A másik dolog pedig, hogy gyarapítsd a jócselekedeteidet, mert ebben a 10 napban végrehajtott jócselekedetek különböznek a máskor teljesített jó cselekedetektől.”

Ezért kérjük a Mindenható Allahot, hogy engedje teljesíteni a kötelességeinket, engedje, hogy elkerüljük az engedetlenség formáit, és hogy úgy növeljük a jócselekedeteket ezekben a napokban, ahogyan azt az év bármely más szakaszában nem tudnánk megtenni.  Allahumma Ameen.