Nouman Ali Khan

Nouman Ali Khan

előadó és nyelvész

Nouman Ali Khan egy amerikai muszlim előadó és arab nyelv oktató, aki megalapította a Bayyina Intézményt az arab nyelvtudomány és Korán tudományok népszerűsítésére Amerikában. Iskoláit Szaúd-Arábiában és Pakisztánban végezte, de az arab nyelvtudománnyal komolyabban 1999 óta foglalkozik. Modern és klasszikus arab nyelvtanfolyamait világszerte több, mint 10.000 ezer diák végezte el. Hatalmas követőtábora van, többek között tipográfiai és lingvisztikai videó sorozatai nagyon kedveltek.

Szeretnék veletek néhány dolgot megosztani a Tehén szúra utolsó ájájából.  Ez egy hosszú ája, aminek az első feléből szeretnék megosztani pár gondolatot. A تَكْلِيف  szó arabul, azt jelenti, hogy terhelni valamivel. Allah, azt mondja:

„Allah nem terhel meg egyetlen lelket sem, إِلَّا وُسۡعَهَاۚ csak azzal, amire képes.” (Tehén szúra, 2/286)

Ez azt jelenti, hogy igazából azok a nehézségek, amiken keresztül megyünk, személyesen ránk vannak szabva, a képességeinkre, ahogyan kezeljük őket. Amin más keresztül megy, az talán olyas valami, amit én nem tudnék kezelni, és amin én megyek keresztül, az lehet olyasmi, amit mások nem tudnának kezelni. Az ajándékok, amiket élvezünk és a nehézségek, amiktől szenvedünk az életben, valójában mindegyikük személyre szabott a saját egyéni személyiségünkhöz.

Allah, azt mondja: „Allah egyetlen embert sem kötelez többre, mint amennyire képes.” Egy másik dolog, ami jelentős ebben az ájában az az, hogy vannak olyan dolgok, amikért mindannyian egyformán felelősek vagyunk. Az iszlámnak vannak olyan parancsai, amelyre nem mondható, hogy ‘Nos, tudom, hogy te megtudod csinálni, de én nem az a típus vagyok.” Például a napi 5 imára nem mondhatjuk, hogy „Masha Allah te imádkozol napi ötször, de én csak Ramadánban tudom csinálni, egyébként számomra ez lehetetlen. Nem vagyok rá képes.” Nem mentheted magad ezzel. Vannak Allahnak olyan parancsai, amiket mindenkinek meg kell tennie. Csak nagyon-nagyon kevés kivétel van egyesek számára, amelyek nagyon ritka esetek és még abban is különböznek a vélemények, de egyébként ezek mindenkire használható törvények. A fő dolgok, amik tiltottak és amik kötelezőek egy muszlimnak, arra nem lehet azt a kifogást találni, hogy „Allah megérti, hogy nem vagyok egy imádkozó típus.” Vagy, hogy „nem vagyok korán kelő típus, így nem tudok hajnali imát imádkozni.” Ez nem az az eset. Allah ezekkel a felelősségekkel terhel minket, tudván, hogy igazából minden egyes ember képes a napi 5 imára. Mindenki, minden muszlim képes a tiltott dolgoktól távol maradni. Képes vagy megcsinálni ezeket a dolgokat, így amikor azt mondod magadnak, hogy nem tudod megcsinálni és meggyőzöd magadat erről, akkor igazából megtagadod azt, amire Allah azt mondta, hogy képes vagy rá. Allah sosem adta volna ezeket a dolgokat se neked, se nekem, ha nem lennénk rá képesek. Tedd fel magadnak a kérdést: „Őszinte vagyok magamhoz, amikor azt mondom magamnak ’nem tudom megcsinálni’ vagy Allah az igaz, amikor azt mondja ’képes vagy rá’!?” Ez az igazán őszinte kérdés, amit fel kell tennünk magunknak, leginkább, amikor a főbb parancsokról van szó.

A harmadik dolog, amit mondani szeretnék. Allah, azt mondja:

„Övé az, amit megszerzett (a jó cselekedetekből) és ellene van az, amit megszerzett (a rossz tettekből).” (Tehén szúra, 2/286)

Tehát lesznek olyan megszerzett dolgaink, amelyek ellenünk és amelyek értünk lesznek. Az arabban a كَسَبَ szót, ami a ’könnyebb’, a jó cselekedetekre használták. Az أَكْتَسَبَ szó jelentése ’nehezebben megszerezni’ pedig a rossz cselekedetekre volt használatos, ami meglepő hiszen, azt gondoljuk, hogy a bűnöket könnyebb megszerezni és a jó cselekedeteket pedig nehéz. De Allah valójában itt elárul nekünk egy titkot az ájában. Bűnöket szerezni lehet, hogy könnyebb rövidtávon, de mivel fizetsz meg érte hosszú távon? Sokkal több nehézséget okoz az, amit megszereztél a problémákat tekintve. Ezek a nehézségek az életedben rengeteg erőfeszítést igényelnek, mivel engedetlen voltál Allahhal szemben és végül is összességében nem könnyebbség. Például a lopás lehet, hogy könnyű, de a börtönben töltött idő elég nehéz. Így amikor hülyeségből cselekedtél az lehet, hogy könnyű, de az ár, amit fizetsz érte nagyon nehéz lehet és rosszat okozol magadnak. Munkát szerezni, keményen dolgozni és jó úton pénzt szerezni nagyon nehéz is lehet, de a nehézség, amitől megmented magadat összehasonlítva azzal, amit csinálsz, elég könnyű. Ez az, ahogy Allah szeretné, hogy lássuk a jó és a rossz cselekedeteket! A jó cselekedetek sokkal több munkát igényelnek, de Allah megkönnyíti. A rossz cselekedeteket talán sokkal könnyebb megtenni, de annak megfizeted az árát és rájössz, hogy mennyivel több nehézséget okoznak az életben. Tehát ne becsüld túl azt a terhet, amit Allah felelősségként rád ró és ne becsüld alá a bűn súlyát sem. Ne becsüld le vagy gondold azt, hogy ez csak valami, amit csinálok és kit érdekel. Ne azzal foglalkozz, hogy a holnap milyen terheket vagy bajokat hoz, különösen, amikor Allah előtt állsz az imában! Forrás: Understanding Trials and Difficulties – by Nouman Ali Khan, Quran Weekly

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is! Hisz tudod, a tudás akkor lesz igazán a tiéd, ha megtanítod másoknak is! Allah jutalmazzon érte!